Tillbaka till möteshistoriken
.

Rapport från UG-mötet den 6 april 2006

Värd: 

Philip W
 

Deltagare: 

Peter B, Olle B, Björn E, Peo H, Lars-Erik H,
Åke J, Sten M, J-B W

 

UG rullar vidare.

ARENDAL: Nio UG-bröder lyckade slita sig från andra aktiviteter samt de sjunde och sista semi-final-hockey-matcherna (Färjestad vände och avgjorde sin match i sista minuten med två snabba mål - det sista endast sju sekunder före full tid - och Frölunda gjorde sin plikt genom 2-0 mot Linköping med det sista målet i slutminuten i tom kasse) och samlades utanför VOLVO MUSEUM på Hisingen för en guidad tur genom museet under ledning av den sympatiske Glenn Evans. Det var inte många i sällskapet som inte har haft ett förhållande till en Volvo-bil. Broder Peo fick näst intill en liten tår i ögat och något drömskt i blick när vi passerade en Duett.....

Vid pass 18-tiden samlades vi inne på Arendalsområdet för att under ledning av den Amerikanskfödde guiden Glenn Evans följa Volvos utveckling från konditoriet i Stockholm där de båda grundarna Gustav Larsson och Assar Gabrielsson oförhappandes träffades och började smida planer för en biltillverkning, fram till dagens produktion av modärna och säkra bilar samt även några prototyper av morgondagens fordon. Visst blir man lite nostalgisk när man passerar en gammal PV i nyskick. Eller en Amazon med B18 eller B20-motor som det fortfarande gick att meka med. Öppna motorhuven på en modärn bil och du hittar knappt tändstiften.

Förutom personbilarna fick vi även se lite av flygmotorerna men framför att en hel del av lastbilarna. Den första blev klar redan året efter den första personbilen och vägde mindre än en modärn normal personbil(!). Att jämföras med den största lastbilen idag som, förvisso fullastad, men ändå, väger bortemot 80 ton.

Annan kuriosasiffra vi fick oss till livs: Bara bränslepumpen till Viggens flygmotor har en större effekt än någon av våra egna personbilar. Nästan 400 hästar! Bara bränslepumpen! Men så slukar en sådan motor på full effekt och efterbrännkammare cirka 1000 liter bränsle per minut.

Läs gärna mer om museet och om Volvo på deras hemsida: VOLVO MUSEUM.

Efter visningen samlades bröderna, med visst manfall, på restaurang Galini på Kungsgatan för en grekisk matupplevelse. Skribentens hustru noterade sedermera en viss vitlöksdoft vid makens inträdande i den gemensamma sängkammaren.

Ordningsmannen, tillika kvällens arrangör, tackar närvarande bröder för visat intresse för kvällens arrangemang. Nu ser vi närmast fram mot inbjudan till mötet i juni under ledning av J-B W.

En snabb omröstning vid middagsbordet gjorde gällande att nästa möte INTE kan kombineras med UG-golfen som skall vara en egen företeelse utöver de ordinarie mötena. Med en rörande enighet från den samlade församlingen framfördes önskemålet att UG-golfen gärna får förläggas till augusti månad. Då senare års upplägg med bland annat bastu på Bryggeviken av praktiska skäl torde vara svårt att genomföra, får bröder med tillgång till ett något större antal sängplatser gärna komma med förslag på nytt upplägg till broder Peo. (UG)

Tillbaka till möteshistoriken