Tillbaka till möteshistoriken
.

Rapport från UG:s möte den 4 september 2025


Värd: 

Lars-Erik
 

Deltagare: 

Sten M, Åke J, Christer S, Olle B,
Peter B, Björn E, Lars Å, Philkip W

 

UG går på utflykt runt Särön

SÄRÖ: Nio raska bröder åtlydde Lars-Eriks kallelse till ett informativt möte om Särön och dess historia, accompagnerat av en rundvandring i området där äldre boningshus samsas med ett stort antal nyare Onsalavillor.

Vår utsände reporter med god lokalkännedom rapporterar från september månads möte.


Kvällens värd var Lars-Erik som välkomnade 9 UG Bröder som hade hörsammat inbjudan till Särön i ett strålande sensommarväder.

Den som var gladast vid samling utanför restaurang Blomstermåla var Åke som fick köra bil igen.

Utanför Blomstermåla mötte Lars Persson upp (auktoriserad guide i Göteborg och Kungsbacka). Han representerade Särö Kulturarvs Vänner som även kvällens värd är medlem i.

Lars började med att visa en bild över Särön och berättade om dess historia. Därefter tog Lars oss på en Kulturvandring som började med att visa de minnen som fanns kvar av Säröbanan och dess historia. Vandringen fortsatte via promenad- och cykelvägen som har anlagts där Säröbanans sträckning gick. Längs vägen fyllde värden och några av bröderna på Lars guidning med egna minnen och lite privat information.

Vid Gamla Säröcentrum där Särö Kyrka ligger och Särö GC:s 9 korta hål (som på andra sidan av Stallviken kompletteras det med 9 långa hål). Lars berättade om Särö Kyrka som firade 100 år 2022. Kyrkan är privatägd och finansieras av medlemmar och donationer.

Vi fick mer information om historiska byggnader i området. Vandringen fortsatta via en liten gångstig genom Nordanskog som nyligen blev ett naturreservat. Längs stigen stannade vi vid en bergvägg med kunglig glans som vi erhöll dess historia om. Stigen löpte ut vid Säröhus som är hemvisst för Särö Kulturarvs Vänner. Lars berättade om Säröhus och dess historia.

Längs vandringen tillbaka till Blomstermåla informerades om att Särö Segelsällskap firade 100 år förra helgen.

Vi tackade Lars för intressant och trevlig vandring.

Programmet fortsatte med middag på Blomstermåla och vi blev serverade de rätter som vi förbeställt från menyn. Det som serverades med tillhörande drycker smakade utsökt.

Under middagen beslutades att vi skulle starta en WhatsApp-grupp för UG för lättare kommunikation med varandra. De fåtal bröder som ej har WhatsApp på sina mobiler uppmanas vänligent att göra det. Vår eminente Ordningsman Philip tog på sig att administrera gruppen.

För den som vill veta mer Särös historia besök https://sarokulturarv.se/

(UG)